Naturanpassade erosionsskydd i farleder
I projektet analyseras olika metoder av naturanpassade erosionsskydd och hur dessa kan integreras på ett effektivt sätt.
Stränderna längs Furusundsleden utsätts för erosion från bland annat fartygstrafik. En hastighetssänkning kan delvis lindra denna effekt, men även olika typer av erosionsskydd kan behövas. Traditionellt utgörs erosionsskydd längs farleder av hårda skydd såsom stenskoning, gabioner och betongplattor/betongmadrasser. Denna typ av skydd skadar det naturliga ekosystemet och skapar erosion på andra oönskade platser.
I denna studie testas och analysera olika metoder vad gäller naturanpassade erosionsskydd där mjuka och hårda erosionsskydd kan integreras på ett effektivt sätt. Metoderna utvärderas utifrån funktionalitet, robusthet, miljöpåverkan, ekonomi och social upplevelse.
Uppdraget finansieras av Sjöfartsverket, Havs och vattenmyndigheten, Länsstyrelsen i Stockholm och SGI och genomförs av SGI och Lunds tekniska högskola.